Idrott

Löpartävling på Lindö med start vid Lindöhamnen. Händelsen troligtvis från 30-talet.

Fotograf okänd

Många gånger tänker man tillbaka på de skidtävlingar för olika åldersgrupper som anordnades av Lindö IF, på Lindö. Start vid Slipen och en runda upp mot Abborrebergsskogen och ner på isen någonstans vid Abborrebergs servering, sedan kunde man följa skidåkarna hela vägen fram till mål vid Dahlbergs kiosk. Sedan fick man gå in på Lindö Restaurang och få varm choklad och bulle. Senare delades priser ut i stora salen i restaurangen.

Under några år fanns också kändistävlingen. Man delade upp Lindö i två delar och utifrån dessa letade man upp några kändisar som tävlade mot varandra. Några av de tävlande var bl. a. Bengt "Zamora" Nyholm, IFK Norrköpings målvakt, idrottsprästen Nils Aspegren m. fl.

Tidningsurklippet är från 1958 02 23.  Tyvärr har bilden försvunnit

Uppgiftslämnare Bertil Qarlzon

SK Pampus 1969, en av fyra fotbollsföreningar som har funnits på Lindö.

På bilden från vänster, bakre raden: Jan "Laban" Berger, Ingemar Blid, Sten Svensson, Gunnar Gunnarsson, Hans "Tallen" Karlsson, Urban"Gubben" Karlsson, Lagledare Allan Frank.

Främre raden från vänster: Benny Nilsson, Bertil Qarlzon, Sune Norrman, Karl-Axel "Kacka" Karlsson, Åke Pressfeldt.

Foto: Peter Wågman

Långresa

Ibland blev det ganska långa resor för de tävlande BKK-kanotisterna till olika tävlingställen i Sverige. Här ses några tävlande vid en lånad lastbil för att kunna transportera sina kanoter. Själva hade man sovsäckar som man lade ut i skogen under bar himmel. Bilden troligtvis från senare delen av 40-talet eller kanske i början på 50-talet.

Lindö busstrafik

Från Lindöbussarnas bardom. Man kan konstatera att bussarna gick lika tätt som dom gör idag. Så man kan inte påstå att här har skett någon utveckling. Artikeln från 1995 handlar om Lindöbussarna 

på 1930-talet.

Källa: Norrköpings tidningar

Europas största buss, en Tidaholmare med plats för 70 personer, trafikerade turen Lindö-Norrköping i början på 30-talet.

Fotograf okänd

Garagen för bussarna låg strax intill korsningen av Kanalgatan och Lindöhällsvägen.

 

Fotograf okänd

Lindöbussar årgång 1922

Lindöbussar på några slitna bilder från 1922, ja det var så här det började med Lindötrafiken.



Personal på Lindötrafiken 1945

Personal på Lindötrafiken, övre raden från vänster: Karl Andersson, Olof Aronson, Hilding Karlsson, Lennart Olsson, Hultberg. Nedre raden från vänster: Elving Petersson, Henning Jonsson, Bengt Karlsson, Sture Heinersjö, Allan Berg, Lave Lavesson och "Knoppen". Det var alltså de här herrarna som transporterade resenärerna mellan Lindö och Norrköping.

Lindöbussarna uppställda på Stortorget.

Fotograf okänd

Lindöbuss vid vänthallen i 

korsningen av Östra Promenaden-Lindövägen.

Fotograf okänd

Bussturlista från 1930. Annons från någon av våra dagstidningar.

Det första försöket att köra passagerare från Lindö till Norrköping började år 1919.

Den 7 sept. 1919 började Norrköpings Transport AB att skjutsa folk med en ombyggd lastbil med tak och sidor täckta av presseningsduk som skydd mot väder och vind och hjul försedda med massiva däck. Av och påstigning skedde medelst en fast monterad trappa baktill på bilen. Den trafiken varade till 1923 då Lave Lavesson bildade AB Lindötrafiken och öppnade trafik med riktiga fordon, fordon som var omnibussar, de flesta av fabrikat Harvester.
Bussmaterialet kom att utvecklas starkt och under 30-talet hade Lindötrafiken inte mindre än nio bussar. Den största bussen, av märket Tidaholm, hade plats för 73 passagerare. Den var treaxlad, vilket på den tiden var mycket ovanligt, troligen en nykonstruktion som Tidaholms Bruk tagit fram. Tidaholmaren som den döptes till, om den fördes en slogan: Man åker ej, man svävar fram". Nu var det inte så att man svävade, tvärtom var den ganska stötig. Pga. bussens storlek och passagerarantal var fjädringen hård. Men ändå en sensation. Och den breda Lindövägen var för det mesta i dåligt skick, vilket inte gjorde saken bättre.

Olof Aronsson anställdes 1923 som chaufför och blev senare förman har berättat att de började med 7 tidlagda turer på alla dagar.

Gösta Ekstrand var biljettgrabb på Lindötrafiken året 1931 och jag minns väl denna jättebuss som kunde ta så många personer, vilket kunde vara nog så jobbigt att hinna med att sälja biljetter när den var fullsatt, under resan från Lindö till Ö. Promenaden, alla ville gärna åka i den nya bussen.

Lindötrafiken AB verkade fram till 31 dec. 1948 då Norrköpings stad övertog trafiken till Lindö.
 

Gösta Ekstrand